Persbericht winnaar 2021
Fantoomgroei, Managementboek van het Jaar 2021
Schiedam, 23 april 2021
Sander Heijne en Hendrik Noten hebben veel aandacht gekregen voor hun boek Fantoomgroei. Het thema van dit boek raakt vele mensen. De aandacht is ook volgens de jury voor Managementboek van het Jaar terecht: ‘Dit boek moet iedere manager lezer’. Gisteren is Fantoomgroei dan ook uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2021.
De verkiezing en de prijs zijn initiatief van Managementboek, de online boekhandel voor de manager en professional. De jury bestond dit jaar uit Patrick Davidson, Dominique Haijtema, Jan Hoogstra, Tessa Janssen, Henk Jan Kamsteeg en voorzitter Maaike Vrenken. Zij lazen ieder meer dan anderhalve meter aan managementboeken en voerde stevige discussies. Na een Longlist van 52 boeken en een Shortlist van 5 werd er 1 winnaar gekozen. Fantoomgroei wint en mag de titel voeren.
Uit het juryrapport: ‘Fantoomgroei leest als een trein, maar resoneert nog lang na. Na één keer lezen ben je er nog niet klaar mee. Wij lazen het als jury ruim een half jaar na verschijning voor een tweede maal en constateerden dat het aan actualiteit en urgentie niet had ingeboet. Integendeel. Fantoomgroei past in de huidige tijdgeest waarin steeds meer vragen over de houdbaarheid van onze economie worden gesteld. In elke vezel van dit boek voel je dat het deze auteurs menens is. […] Het oordeel van de jury is unaniem: dit boek moet iedere manager lezen.’
Over de auteurs
Sander Heijne (1982) is onderzoeksjournalist en historicus. Hij werkte jaren op de economieredactie van de Volkskrant en schreef daarna over marktwerking in de publieke sector voor De Correspondent.
Hendrik Noten (1991) is bestuurskundige en gespecialiseerd in sociaaleconomische thema’s. Hij werkte een aantal jaar voor een werkgeversvereniging en kent de wereld van vakbonden en cao-onderhandelingen goed. Daar zag hij dat het roer helemaal om moet.
Eerdere winnaars
Heijne en Noten volgen Jo Caudron op die in 2020 won met ‘De wereld is rond’. Eerdere winnaars waren onder andere Joep Schrijvers met ‘Hoe word ik een rat?’, Jeroen Smit met ‘Het drama Ahold’ en Menno Lanting met zijn bestseller ‘Connect!’, ook Danielle Braun en Jitske Kramer horen tot de eerdere winnaars met hun boek ‘De Corporate Tribe’.
Voor de editie 2021 werd de winnaar gekozen uit de volgende shortlist:
- The offer you can’t refuse – Steven van Belleghem (Van Duuren Management)
- Stop. – Marije van den Berg (Uitgeverij Thema)
- Storylistening – Annet Scheringa, Simone Beemster (Business Contact)
- Taal van transitie – Jakob van Wielink, Riet Fiddelaers-Japers, Leo Wilhelm (Circle Publishing) Fantoomgroei – Sander Heijne, Hendrik Noten (Business Contact)
De prijs is voor het eerst uitgereikt in 2003 op initiatief van Managementboek en geldt als toonaangevend in het vakgebied management. Managementboek is de specialist in managementboeken met meer dan 25 jaar kennis en ervaring. Via managementboek.nl worden managementboeken, -ebooks en -luisterboeken verkocht. Ook worden diverse events en online trainingen voor managers aangeboden.