
48 boeken
Longlist van 2023
De longlist van 2023

Anders groeien
De praktijkgids bij uitstek voor de medemenselijke ondernemer, leidinggevende en professional.
Naar het boek
Brand design en graphic identity
Om de ruis in visuele communicatie zoveel mogelijk weg te werken en het creatieve proces vlotter te laten verlopen, biedt dit boek managers en grafisch ontwerpers een gemeenschappelijke taal om te communiceren over hun designnoden.
Naar het boek
Communiceren als het (nog niet) brandt
Aan de hand van 20 jaar ervaring in ‘moeilijke’ communicatie en talrijke cases biedt Eveline De Ridder een handleiding voor communicatieprofessionals en -managers.
Naar het boek
Communiceren met focus - voor meer maatschappelijke impact
Veel teams Communicatie worden geregeerd door de waan van de dag. Bestuurders vragen steeds meer advies en ondersteuning. Vakafdelingen en uitvoeringsorganisaties zijn communicatief niet altijd even vaardig en willen graag geholpen worden.
Naar het boek
Conflictvaardig op het werk
Analyseer conflicten op individueel, team- en organisatieniveau. Kijk door de bril van de partij in het conflict, de mediator, de jurist, de hr-professional, de bedrijfsarts en de directeur.
Naar het boek
De blauwe fabel
In 'De blauwe fabel' vertelt Ties Joosten aan de hand van minutieus historisch onderzoek en op basis van tientallen interviews met insiders hoe de KLM keer op keer profiteert van de Nederlandse liefde voor de zwaan.
Naar het boek
De Corporate Yogi
Dit boek helpt je om meer balans en betekenis te vinden binnen je huidige baan, aan de hand van de tien belangrijkste wijsheden uit de yoga.
Naar het boek
De menselijke maat
De menselijke maat is een meetlat waar je je gedachten, gevoelens, gedrag en handelen aan af kunt meten. Mensen verlangen naar een empathische specialist.
Naar het boek
De risico professional
Dit boek biedt inspiratie en inzicht aan iedereen die zich wil ontwikkelen tot of als risicoprofessional. Het beschrijft wat de verschillende risicoprofessionals verbindt.
Naar het boek
De speechschrijver
In acht stappen, via de acht taken van de speechschrijver, leer je hoe je een toespraak schrijft die past bij de spreker en het publiek, bij de gelegenheid en het moment.
Naar het boek
De voorbeeldige organisatie
In 'De voorbeeldige organisatie' onderzoeken Naomi Ellemers en Dick de Gilder integer gedrag in organisaties en analyseren ze waar het misgaat.
Naar het boek
Digitalisering en IT voor commissarissen en toezichthouders
Digitalisering en IT worden steeds belangrijker en hebben een grote impact op de bedrijfsvoering van een organisatie.
Naar het boek
DNA van leiderschap
Leiders worden niet geboren en ook niet gemaakt: leiderschap ontwikkelt zich in ieder van ons. En net zoals DNA ons als mens uniek maakt, zo zijn we ook allemaal unieke leiders.
Naar het boek
Durf inclusief te ondernemen
Met 'Durf inclusief te ondernemen' breekt Rachid Et-Taïbi bij ondernemers een lans om diversiteit en inclusiviteit (DNI) op de werkvloer te omarmen en het te beschouwen als grote winst voor hun bedrijf.
Naar het boek
Duwtje in de juiste richting
In dit boek leer je hoe je in vier stappen zelf aan de slag kunt met de 16 meest effectieve gedragstechnieken.
Naar het boek
Genoeg van reclame
We worden overstelpt met reclame van ondernemingen die niet alleen op ons geld uit zijn, maar ook op onze intiemste voorkeuren. Dat moet stoppen, genoeg is genoeg.
Naar het boek
Handboek Managementmodellen
Met een selectie van 75 modellen geeft Handboek Managementmodellen je alle tools in handen om jouw organisatievraagstuk gedegen te benaderen.
Naar het boek
Handboek voor de wethouder
Nederland is een echt wethoudersland. Dat wil zeggen dat veel zaken waar inwoners of ondernemers de overheid ontmoeten, dit onder verantwoordelijkheid van wethouders valt.
Naar het boek
Hybride wérkt
Het boek 'Hybride wérkt' laat aan de hand van best practices, tips en checklists zien dat (samen)werken beter, slimmer en leuker kan.
Naar het boek
Innovatiekracht
Dit boek maakt de invloed van de organisatiecultuur op innovatie concreet. Twaalf nieuwe invalshoeken stellen je in staat een excellent innovatieklimaat in eigen team of organisatie te creëren.
Naar het boek
Inspirerend spreken als leider
Inspirerende communicatievaardigheden beheersen is onmisbaar voor elke leider of voor iedereen met leiderschapsambities.
Naar het boek
Klimaatwerkers
Klimaatwerkers laat zien dat je geen CEO of klimaatactivist hoeft te zijn om ook op jouw werk een positieve impact te hebben op het klimaat.
Naar het boek
Krachtige clusters
Krachtige clusters beschrijft de praktijk én het perspectief van regionale, publiek-private samenwerking bij het oplossen van grote economische en maatschappelijke uitdagingen.
Naar het boek
Krankzinnig kantoorkompas
Dit boek presenteert kantoortaal (inclusief thuiswerken) in woord en beeld (dat met prachtige cartoons). Per item wordt ook nog een 'krankzinnige kantoortip' gegeven. Al met al is dit een bijzonder humoristisch cadeauboek.
Naar het boek
LEF kun je leren
Lef is een belangrijke sleutel tot meer succes en voldoening in je leven. Een portie extra lef versnelt je groei en vergroot je impact als professional.
Naar het boek
Leiderschap met Smaak
In 'Leiderschap met Smaak' gaan we in gesprek met de smaakmakers van De Librije. We ontrafelen de gedachten en ervaringen van Jonnie en Thérèse aan de hand van de zeven Librije-smaken.
Naar het boek
Ligt het aan je stem?
Met behulp van de stemdimensies hard-zacht, hoog-laag, scherp-hees en snel-langzaam, laat de auteur zien hoe je met je stem stuurt zonder te dwingen.
Naar het boek
Momentum
De sleutel tot organisatorisch succes is het losmaken en richten van de menskracht in de hele organisatie, van de laagste tot de hoogste loonschaal.
Naar het boek
Natuurlijk agile
Dit boek neemt je aan de hand van praktische voorbeelden en modellen mee naar het fundament en de universele kracht van agile – Natuurlijk agile. Het leert je agile op een weloverwogen en duurzame manier toe te passen in je eigen omgeving.
Naar het boek
Navigeren in de mist
Petra Kuipers laat in 'Navigeren in de mist' zien dat niet-weten precies is wat we nodig hebben om de deur te openen naar nieuwe mogelijkheden, creativiteit en andere manieren van samenwerken.
Naar het boek
Podcasten voor communicatieprofessionals
Dankzij Podcasten voor communicatieprofessionals word je razendsnel meegenomen in de ontwikkeling, productie, promotie en distributie van jouw podcast.
Naar het boek
Pretopia
In dit boek neemt Stefaan Vandist je mee op een pelgrimstocht. De route leidt langs creatieve broedplaatsen waar de toekomst al in de steigers staat.
Naar het boek
Samen werken op afstand
Een praktische gids boordevol cases, inclusief toegang tot een online platform waar je gebruik kunt maken van handige stappenplannen, modellen en invuloefeningen.
Naar het boek
Social Service Design
Als professional in een publieke organisatie heb je het niet makkelijk. Aan jou de taak om te zoeken naar een nieuwe balans tussen welzijn, welvaart en welbevinden.
Naar het boekMANAGEMENTBOEK VAN HET JAAR 2023

MANAGEMENTBOEK VAN HET JAAR 2023
Spelen werkt
Spelend leren is de leukste en meest krachtige manier van leren. Dit boek laat je zien hoe je hoe je game-based learning gemakkelijk kunt toepassen.
Naar het boek
Teaming: de nieuwe realiteit van samenwerken
Dit boek is een must-read voor iedereen die wil weten hoe je dynamische teams kunt laten uitgroeien tot bouwsteen van organisatorisch succes.
Naar het boek
Technologie en Tulpen
De veiling, het fundament onder de sierteeltsector, is al sinds 1887 een platformeconomie avant la lettre. En nog altijd is de bloemensector koploper in innoveren. Ontdek deze wereld.
Naar het boek
Thought leadership
Ben jij die bestuurder, leider of (marketing)communicatieprofessional die thought leadership op de strategische agenda heeft staan? Dan is dit jouw handboek.
Naar het boek
Van capo tot ceo
Je zou het misschien niet direct verwachten, maar ook jouw bedrijf kan iets leren van de Italiaanse maffia.
Naar het boek
Van hoofdkantoor naar hartszaak
Dit boek gaat in op wat waarden zijn (sociaal, organisatorisch, economisch) en hoe ze werken, in het algemeen en specifiek voor je organisatie.
Naar het boek
Van winst naar waarde
Dit boek staat stil bij de opkomst van het stakeholderkapitalisme en laat zien hoe bedrijven en hun bestuurders kunnen voldoen aan de verwachtingen en waarden en normen van alle belanghebbenden.
Naar het boek
Verhalen veranderen
Wie aan verandering werkt in organisaties, komt vroeg of laat verhalen tegen. Over wat een goed team is, bijvoorbeeld. Over hoe het nu gaat. Of over hoe de toekomst eruitziet.
Naar het boek
Verzet de Bakens
Naar het boek
Wat gebeurt hier nu eigenlijk?
Bas van Kesteren neemt je in dit boek over weerstand en beïnvloeding mee van herkenbare frustraties naar de basisregels van groepsgedrag.
Naar het boek
Why innovation fails
Om succesvol te blijven is het belangrijk dat organisaties bestand zijn tegen de steeds snellere veranderingen en ze die veranderingen liefst ook een stap voor blijven.
Naar het boek
Why now?
Dit boek toont de ideale architectuur van ieder salesverhaal aan met pragmatische voorbeelden. Op die manier werkt het als een gids die inspireert om zelf aan de slag te gaan.
Naar het boek
YOLOpreneur
Structuur brengen in je bedrijf vraagt tijd én prioriteit. Het HERO-model in dit boek leert je stapsgewijs om dit doel te bereiken.
Naar het boek
Ziek van je baas
Hoe overleef je een manager die zich gedraagt als een dictator of een controlfreak? Blijf niet langer slachtoffer, maar pak zelf de regie.
Naar het boek